SLO Leermiddelenplein
Methode bewegingsonderwijs voor kleuters, bestaande uit een theoretisch deel, 22 lessen en observatieformulieren. De lessen zijn volgens een vast stramien opgebouwd: plattegrond en foto’s van opbouw, centrale doelen en vervolgens uitleg en beschrijving van de activiteiten. Elke les bestaat uit vier bewegingsactiviteiten. Hiervan schuiven er drie door naar de opvolgende les. Per les is er één nieuwe activiteit waarmee begonnen wordt. De lessen zijn toepasbaar voor gymzalen die verschillen qua inrichting en oppervlakte. Alle lessen kunnen op vier niveaus uitgevoerd worden.
De tien observatieformulieren komen overeen met tien leerlijnen uit het basisdocument. Behalve ‘Bewegen op muziek’ en ‘Hardlopen’ zijn alle leerlijnen vertegenwoordigd.
Video’s van de bewegingsactiveiten kunnen bekeken worden via de methodesite.
Het Jonge Kind
Gymmen in de ‘grote’ zaal is een lijvig boek van 328 bladzijden. Het bestaat uit twee delen. In het theoriedeel gaan de auteurs, beiden docent ewegingsonderwijs, in op het bewegingsconcept, de organisatie van het ‘vak’ (p. 21-26) en de motorische en sociale kenmerken van de kleuter (p. 27-29). Tevens geven ze praktische tips. Onderwerpen zijn onder andere: de diversiteit van een groep, de ruimte en het materiaal, de nieuwe leerling en het omkleden. Interessant zijn de tips om leerlingen uit groep 7/8 in te zetten bij het klaarzetten van spullen, en om ze als hulp een rol te geven (p. 34). In het praktijkdeel (dat 250 pagina’s telt!) staan twintig lessen. In elke les worden vier vakken (bewegingsactiviteiten) beschreven. Waarom ze op deze manier gecombineerd zijn, wordt niet vermeld. Wel neemt de moeilijkheid per activiteit toe in de loop van de lessen. Bij elke les staan: een materiaaloverzicht, tips voor aanwijzingen en veel foto’s en tekeningen. Deze ‘gymbijbel voor kleuters’ is een aanrader voor elke school!
Recensie Lichamelijke Opvoeding
In het blad Lichamelijke Opvoeding van maart 2012 staat een recensie geschreven door Ton de Ruiter (docent ADM ALO Amsterdam).
De recensie is hier te bekijken: Recensie – Gymmen in de grote gymzaal.
Laura Bemelman-Zwetsloot
Sinds schooljaar 2012-2013 gebruik ik met grote tevredenheid het boek “Gymmen in de rote gymzaal”. Het sterkste van de methode vind ik de herhaling van de onderdelen. Doordat er iedere week maar één nieuw onderdeel is, is de uitlegtijd kort en zeker voor de jongste kleuters niet zo moeilijk. Ook is het superhandig om het filmpje van het nieuwe onderdeel voor de les in de klas te laten zien op het smartboard.
Voor de groep 3/4 pas ik de onderdelen iets aan, maar ook die vinden de gym nog steeds leuk en spannend!
Laura Bemelman-Zwetsloot, Vakleerkracht bewegingsonderwijs op Rkbs Beekbrug Lisse
Marloes van der Klugt
Ik ben in juni 2011 afgestudeerd aan de Pabo in Leiden. Klaar om aan het werk te gaan. Gelukkig heb ik een baan in de buurt gevonden en ben ik werkzaam in een kleutergroep en een bovenbouw groep. Het afgelopen jaar is gebleken dat er heel veel (leuke) dingen om je af komen. Zo ook dat ik te horen kreeg om met 30 kleuters in de grote gymzaal te gaan gymmen. De eerste dagen zat ik met mijn handen in het haar. Hoe ga ik ervoor zorgen dat alle kleuters gestructureerd en uitgedaagd worden tijdens mijn gymles? Gelukkig kan ik nu zeggen dat dat mij goed gelukt is met behulp van de gymmethode “Gymmen in de grote gymzaal” geschreven door Joost Brandt en Harry van der Meer. In dit boek wordt stapsgewijs uitgelegd hoe je je gymles moet opbouwen. Er komen namelijk elke week 4 onderdelen aan bod waarvan er steeds één nieuw is. Dit omdat de onderdelen 4 weken herhaald worden. Voor de kinderen is hierdoor herkenning en ze groeien elke keer een beetje meer. Voor mij als juf geeft het een stukje rust en kan ik mijn uitleg alleen op het nieuwe onderdeel richten. Zo gaat er natuurlijk zo weinig mogelijk bewegingstijd verloren. Binnen de onderdelen zijn er 4 niveaus zodat ieder kind op zijn/haar niveau aan de slag kan. Wat ook een pluspunt is aan deze methode, is dat we tijdens het eten en drinken alvast de nieuwe oefening op het Digibord kunnen bekijken. Nu is iedere week voor mij een feestje om de gymzaal te betreden met 30 stralende kinderogen omdat ze weer gymmen mogen.
Marloes van der Klugt, groepsleerkracht groep 1 en 2